Børn er med andre ord født med musikalske anlæg og forudsætninger for at tilegne sig musik
Og børnene “gør det bare”, det med musikken. De synger, danser, klapper, spiller, laver rytmer, kommunikerer, efterligner al mulig lyd og sprog.
Når vi fordyber os i musik med børnene gør vi ikke blot en investering i børnenes musikalske kompetenceudvikling, men i deres generelle trivsel og udvikling, da musikalsk stimulering også styrker den sociale, sproglige, motoriske og sansemæssige udvikling. Musik og glæden herved et mål i sig selv, men som et herligt “biprodukt” udvikler musik os som mennesker og styrker fællesskabsfølelsen.
Musik kan foregå alle steder i børnehaven. Både som spontan aktivitet, som fx sang på gyngerne, sangleg på legepladsen, rim og remser på puslebordet, rytmeleg i sandkassen, eller som planlagt aktivitet på stuerne.
Ofte væves musik sammen med dukketeater og fortælling og er sammen med disse andre sprogstimulerende elementer et naturlig indslag i børnehavens arbejde med sprog og kommunikation.
Der bruges rekvisitter, såsom paraplyer, vifter, faldskærm, chiffon tørklæder, finger- og hånddukker, sæbebobler og naturligvis masser af percussion instrumenter, trommer, xylofon, klokker, boomwhackers mm. En stund med musik byder både på sang, dans, spil, leg, lytning - og masser af smil.